همه چیز درباره فرش دستباف

//همه چیز درباره فرش دستباف

هر شهری در ایران صنایع دستی بی نظیری دارد که سفری به یاد ماندنی را رقم می زند، اما فرش معروف‌ترین و گرانبها ترین آنها است. اگرچه فرش‌های ایرانی تنوع بالایی دارد و از الگوهای مختلفی تشکیل شده است اما یک فرش کامل و اصیل ایرانی یکسری ویژگی‌هایی دارد که باید آنها را بدانید.

همانطور که در بازار فرش قدم می‌زنید، فرش‌های زیبا و جذابی را می‌بینید که از شما دعوت می‌کنند نگاهی دقیق‌تر به آنها بیندازید. ممکن است در ابتدا صرفا ظاهر این فرش ها شما را مجذوب کند اما شما باید بدانید ویژگی‌های دیگری هم هست که برای خرید فرش باید در آن تخصص داشته باشید.

تعداد گره

فرش‌های دستباف از گره تشکیل شده‌اند، بنابراین یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باید در نظر داشته باشید تعداد گره‌ها است. یک فرش با کیفیت حداقل 120 گره در یک اینچ مربع خواهد داشت. برای اینکه حداقل ظاهر یک فرش را بتوانید بسنجید فرش را بپیچید و به زیر گره‌ها نگاه کنید. نترسید؛ از شما انتظار نمی‌رود که گره‌های پشت فرش را بشمارید، اما قسمت پشتی فرش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک فرش دستباف با تعداد زیادی گره در پشت، کیفیت خود را به نمایش می‌گذارد در حالی که یک فرش ماشینی در قسمت پشت خود بسیار یکنواخت و یکدست است.

فرش‌های دستباف ایرانی به طور معمول از پشم، ابریشم یا مخلوط پشم و ابریشم بافته شده‌اند. فرش‌های صد درصد خالص ابریشمی این گره‌ها را با ظرافت بسیار زیادی دارد و ممکن است این گره‌ها به وضوح مشخص نباشد. البته اکثر فرش‌های دستباف از پشم هستند که کیفیت این پشم‌ها به نژاد گوسفند، آب و هوا، مرتع و زمان برش بستگی دارد.

رنگ

فرش‌های سنتی ایرانی از رنگ‌های طبیعی تهیه شده است، بنابراین می‌توانید به دنبال رنگ‌هایی باشید که به نظر می‌رسد از طبیعت سرچشمه می‌گیرد: پوست انار برای رنگ قرمز، گیاهان سبز برای قسمت‌های سبز، و مواد طبیعی و غذایی زرد رنگ برای سایه‌های زرد. تفاوت رنگ طبیعی با رنگ مصنوعی این است که رنگ طبیعی به صورت یکدست وارد فرش نمی‌شود و دارای سطح تیر و روشن است اما رنگ مصنوعی کل سطح فرش را به صورت یکدست پوشش می‌دهد. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید تشخیص دهید فرش دستباف است یا ماشینی، رنگ فرش است. می‌توانید برای جدا کردن چند نخ، فرش را خم کنید و اگر ناهمواری ظریف مشاهده کردید، می‌دانید که با رنگ‌های طبیعی سر و کار دارید.

اکنون که بخشی از عوامل مهم برای شناخت فرش دستباف را در اختیار دارید، چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا به شما در انتخاب راحت‌تر کمک کند.

بودجه تعیین کنید

قیمت فرش‌های دستباف متفاوت است. این اختلاف قیمت مربوط به نوع شهری که فرش برای آنجاست، جنس فرش و طرح آن است.

فرش‌های ابریشمی در انتهای این طیف قرار دارند وگران قیمت هستند چرا که طیف قرار دارند – با دستیابی به مواد دشوارتر و تعداد گره‌های بالاتری نیاز دارند.

فرش‌‌های پشمی ابتدایی‌ترین قیمت را دارند چراکه پشم راحت‌تر در دسترس است. فرش‌های پشمی مقرون به صرفه‌تر هستند و بودجه‌های محدود می‌توانند به سراغ این فرش‌ها بروند اگرچه که این فرش ها هم بسیار لوکس و گران‌قیمت است.

محل خود را مشخص کنید

به محلی فکر کنید که می‌خواهید فرش خود را در آن پهن کنید. اگر محلی که می‌خواهید فرش دستبافتان را آنجا پهن کنید در تردد زیادی قرار دارد بهتر است به این نکته توجه کنید. این مسئله صرفا در رابطه با فرش های پشمی است چراکه فرش‌های ابریشمی در برابر فشار و ضربه مقاومت کمتری دارند و بنابراین بیشتر برای تزیین مانند آویزان کردن روی دیوار مناسب هستند. فرش‌های پشمی کاربردی‌تر و بسیار بادوام هستند و می‌توانند حجم زیادی از تردد کف پا را برای ده‌ها سال بدون نشان دادن علائم آسیب‌دیدگی و صدمه تحمل کنند. همچنین برای كسانی كه كودك خردسال دارند، در پنهان كردن هرگونه ریخت و پاش یا بدشكلی عالی است!

به یک نقش علاقه‌مند شوید

کاشان؟ تبریز؟ کرمان؟ مشهد؟ و… کدام را انتخاب می‌کنید. فرش‌ها بسته به اینکه در کدام منطقه ایران بافته می‌شوند، الگوها و طرح‌های متفاوتی دارند. هنگامی که برای خرید به بازارهای فرش و یا فروشگاه‌های اینترنتی می‌روید، الویت‌های خود را انتخاب کنید.  

2019-12-22T15:14:42+03:30

Leave A Comment

میتونم به شما کمک کنم !؟
ارسال