آیا فرش بر کیفیت هوای داخل خانه تاثیر دارد

//آیا فرش بر کیفیت هوای داخل خانه تاثیر دارد

نتایج تحقیقات محققان در گذشته نشان دهنده این موضوع بود که فرش می‌تواند بر کیفیت هوای داخل خانه تاثیرگذار باشد. این مطالعات نشان داد خانه‌هایی که دارای فرش هستند در مقایسه با کف‌پوش‌های غیر فرش بیشتر گرد و غبار دارند.

در همین حال، عوارض جانبی کف فرش بر کیفیت هوای داخلی و همچنین بدتر شدن علائم، در افراد مبتلا به آسم و آلرژی گزارش شد. از این رو جلوگیری از استفاده گسترده از فرش در دفاتر، مدارس، مهدکودک‌ها و اتاق خواب‌ها توسط پژوهشگران توصیه شد.

اما با تولید انواع جنس فرش، تحقیقات محققان نتایج دیگری را نشان داد. اخیراً محققان معتقدند که ارزیابی‌های قبلی منسوخ شده و فرش‌های مدرن حتی برای افرادی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند، بدون مشکل است.

– آیا احتیاط کردن در استفاده از فرش هنوز معتبر است؟

– آیا داده‌های جدیدی وجود دارد که نشان دهد کفپوش فرش مشکلی برای کیفیت و سلامتی هوا ایجاد نمی‌کند و حتی در تصفیه کردن هوای آلوده مفید است؟

 ما این موضوعات را بررسی کرده‌ایم و نتایج آن را در ادامه خدمت شما عزیزان قرار می‌دهیم.

استفاده از فرش برای محیط، مضر یا مفید؟

در ادامه مقالات منتشر شده با این موضوع، یافته‌هایی پیدا نشده است که مضر بودن فرش را مطرح کند بلکه داده‌های جدیدتر نشان دهنده آن است که حتی تابلو فرش‌ها می‌توانند به عنوان فیلتری برای آلاینده‌ها عمل کنند. فرش‌ها باعث می‌شود که گرد و غبار و آلاینده‌ها در هوای خانه پخش نباشند و به یک نقطه یعنی فرش جذب شوند. همین مسئله لزوم کاربرد فرش در محیط ها را می‌رساند اما باید حتما به این نکته توجه کرد که گرد و غبار فرش طی زمان‌های کوتاه مدت از بین برود. در واقع باید هر چند وقت یک بار فرش‌ها را غبارروبی کرد. طبق تحقیقات تا کنون هیچ نشریه‌ای در مورد رسوب آلاینده‌ها و پیامدهای بهداشتی منفی مرتبط با فرش، نتایجی را ارائه نداده است.  

کفپوش فرش علاوه بر اینکه جنبه زیبایی و دکوراسیون محیط را تکمیل می‌کند، برای کاهش نویز و انواع آلودگی صوتی هم موثر است. علاوه بر آن جنبه تمیز کردن هوا و کاهش آلاینده‌ها را هم باید در کاربردهای فرش در نظر گرفت. اگرچه که ارتباط فرش با سلامتی به طور کاملی بررسی نشده است اما همین مطالعات میدانی نشان دهنده فواید فرش برای محیط هستند.

تولیدکنندگان فرش مرتبا استدلال می‌كنند نخ‌های به کار رفته در تولید انواع فرش باعث جذب گرد و غبار و انواع آلودگی و کثیفی‌ها می‌شود. با توجه به اینکه این استدلال، درست است پس اهمیت تمیز کردن فرش‌ها چند برابر می‌شود.

نباید فراموش کرد که با وجود اینکه فرش‌ها به عنوان جذب کننده آلاینده‌ها کاربرد دارند اما تمیز نکردن آنها به همان میزان وجود آلودگی برای محیط خطرناک است، چرا که میزان قرار گرفتن بر روی فرش و تماس با آن بسیار زیاد است. برای جلوگیری از عواقب زیان‌بار نشستن فرش، باید در زمان‌های مختلف این آلودگی را رفع کرد. پیامدهای بهداشتی نامطلوب فرش آلوده بسیار بالا است و اگر به طور معمول هفته‌ای یک بار با جارو گرد و غبار را از بین نبریم این پیامدهای منفی بسیار بالاتر خواهد رفت. البته جارو کشیدن فرش صرفا درمانی کوتاه مدت است و هر چند وقت یک بار فرش باید غبارروبی و شستشو شود.

در این بخش کاربرد قالیشویی‌ها خیلی بیشتر و بهتر مشخص می‌شود چرا که مراحل غبارروبی و شستشوی فرش را به صورت تخصصی و کاملا اساسی انجام می‌دهند.

2019-12-22T15:22:30+03:30

Leave A Comment

میتونم به شما کمک کنم !؟
ارسال